UA-67292400-1
 
 

Back 2 school!

Door Marije de Vries



Trainen via Zoom of met een sportprogramma ‘on demand’, het afgelopen jaar kon het niet altijd anders. Een prima oplossing, maar ik denk dat jij, net als ik een gat in de lucht springt als je weer naar Indoor Action mag.




Dat is niet alleen leuker, maar mensen die trainen onder begeleiding of een groepsles volgen, houden sporten langer vol en bereiken sneller resultaat. In dit betoog hoop ik je op te warmen, want het aftellen is begonnen! En als je weer start, begin dan goed!


Zomaar fitnessen


Zomaar starten met fitness is geen goed idee. Je moet een ijzeren discipline hebben en beschikken over kennis en ervaring om goed zelfstandig én veilig te trainen. Ondanks dat ik 20 jaar als trainer binnen de sportschool rondloop, investeer ik wekelijks in personal training. Dat is niet alleen motiverend, met minder training en meer focus bereik ik mooiere resultaten. Het kost wat geld, maar ik vind het de beste investering van de maand. Niet alleen de momenten zelf zijn een cadeautje, door deze investering te doen kies ik bewust voor een leefstijl die daarbij hoort. Ik vind het bijvoorbeeld echt zonde (van mijn geld) als ik na een training ga snacken. Ook de dag voor een training laat ik de wijn staan en ga ik op tijd naar bed.


Speel op safe


Groepslessen. De energie van de muziek, het onbewuste competitieve, zonder dat het een wedstrijd is, waardoor je net iets meer geeft. Ondanks deze voordelen kan de stap naar een groepsles ook een drempel zijn. Ik begin ook niet zomaar een les bij Nanda of Leo met mijn Achterhoekse stijve heupen. En de stap om weer te beginnen is sowieso een flinke. ‘Op safe spelen’ is daarom helemaal niet erg. Kies een les waarvan je wéét dat het wel gaat lukken. Maar hoe weet je dan dat je de juiste sport te pakken hebt?


Creëer flow!


Wat je ook doet, probeer in ieder geval bij elke training flow te ervaren. De zogeheten runners high. Een geluksmoment zonder het besef van tijd. Het ontstaan van zo’n runners high of flow is afhankelijk van een aantal factoren. Zo moet er een goede balans zijn tussen de vaardigheden en de uitdaging. Of ook wel: zorg ervoor dat er in elke training een uitdaging zit, maar dat je wél het gevoel hebt dat je het kan.


Hopelijk tot sne