Yin Yoga werkt niet op je spieren zoals bijna alle andere vormen van yoga wel doen. Yin Yoga doet iets met dieper gelegen weefsel, je bindweefsel. Spieren train je door beweging, bindweefsel door het langdurig op rek te brengen. Als je bindweefsel voor langere tijd op rek brengt gaat het zich verbinden met water, waardoor het soepeler wordt. Een soepeler bindweefsel zorgt voor soepele gewrichten. Hierdoor kun je bijvoorbeeld slijtage voorkomen. Informatie in je lichaam, die je lichaam nodig heeft voor herstel, gaat via water. Dus hoe meer water, hoe meer informatie er wordt doorgegeven, hoe sneller en makkelijker je lichaam hersteld van bepaalde klachten.
Dat zelf herstellende vermogen van je lichaam wordt ook nog eens gestimuleerd doordat de energie even geblokkeerd wordt op bepaalde plekken in je lichaam in een Yinhouding. Bij het navoelen na elke houding, kan de energie weer gaan stromen en kunnen blokkades opgeheven worden.
Naast deze fysieke voordelen heeft Yin Yoga ook een meditatief karakter. Je zit langere tijd in één houding, waardoor je alle tijd hebt om je adem, je gedachten, je lichaam te observeren. En net als in meditatie kan dat heel veel rust opleveren, maar ook confronterend werken. Daarmee leren omgaan maakt deze vorm echt yoga.
Veel houdingen in de Yin Yoga zijn gericht op het bekken en de (onder)rug. Hierdoor kunnen vooral mensen met hernia en SI-klachten gebaat zijn bij Yin Yoga. Maar ook als je geen specifieke klachten hebt, is het een goede manier om heel bewust naar binnen te keren.

0+

Minuten

0%

Cardio

0%

Complexiteit

0%

Kracht

Menu